WZMOCNIENIE ODPORNOŚCI – WSKAZÓWKI

Sezonowych infekcji jak i wielu innych dolegliwości możesz uniknąć. Dbaj o wzmocnienie odporności przez cały rok, nie tylko wtedy, gdy wzrasta liczba zachorowań na przeziębienie i grypę.
Prowadzenie zdrowego stylu życia wcale nie musi być trudne i z pewnością jest mniej uciążliwe niż skutki zaniedbania organizmu.

Odporność- nasza naturalna ochrona

Ciekawe zjawisko: Kiedy w pomieszczeniu przebywa chora osoba- nie oznacza to, że wszyscy z jej otoczenia „złapią” przeziębienie.
Zależy to m.in. od tego, jak działa ich system immunologiczny. Jeśli funkcjonuje prawidłowo- infekcja nie rozwinie się lub przebiegnie całkiem łagodnie.

Wniosek: Postaw na wzmocnienie odporności!

Jak wzmocnić odporność?

ODPOWIEDNIE MENU

Wzmocnienie odporności dieta

Włącz do diety najlepiej świeże produkty bogate w witaminę C: owoce cytrusowe, kiwi, czerwoną paprykę, kiszoną kapustę i ogórki, a potrawy posypuj szczodrze natką pietruszki.
Zwróć uwagę na sposób przygotowywania posiłków. Witamina C jest bardzo wrażliwa na wysoką temperaturę, siekanie, czy solenie.
Rutyna to bioflawonoid, który spowalnia utlenianie witaminy C i zwiększa jej przyswajanie przez nasz organizm. Rutyna wzmacnia i uszczelnia naczynia krwionośne, co utrudnia przenikanie drobnoustrojów do krwi. Znajdziesz ją w kaszy gryczanej, owocach (jagodach, cytrusach, winogronach) oraz w warzywach (cebuli, pomidorach, ziemniakach i marchewce).
Cynk chroni przed infekcjami, a jego źródłem są pestki dyni, migdały i ryby.
Skarbnicą wielu witamin i minerałów są kiełki. Szczególnie cenne dla wzmocnienia odporności są kiełki brokułu. Zawierają związek o nazwie sulforafan wykazujący właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Naukowcy z Kliniki Uniwersyteckiej w Heidelbergu prowadzą badania nad zastosowaniem sulforafanu w leczeniu chorób nowotworowych.

UZUPEŁNIJ DIETĘ

Wzmocnienie odporności RutiMax Ce

Wysokiej jakości suplementy diety pomogą Ci zadbać o naturalną odporność. Preparat RutiMax Ce zawiera witaminę C, która wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

NAWADNIAJ ORGANIZM

Wzmocnienie odporności nawadniaj organizm

Każdy dzień rozpocznij od wypicia wody z sokiem z cytryny. To tradycyjna i sprawdzona recepta na zdrowie pochodząca z indyjskiej ajurwedy. Wystarczy do 1 szklanki letniej wody dodać świeżo wyciśnięty sok z ½ cytryny.
Bogaty w witaminę C sok z cytryny usuwa toksyny i pobudza układ odpornościowy do pracy. Napój jest naturalnym środkiem moczopędnym, oczyszcza organizm, zwłaszcza wątrobę i przewód pokarmowy.
W ciągu dnia pij co najmniej 2,5 litra płynów, najlepiej wodę i zieloną herbatę bogatą w antyoksydanty.

TWÓJ RUCH

Sport na odporność

Wysiłek fizyczny o umiarkowanym natężeniu to już klasyka. Ćwicz regularnie przynajmniej 30 minut trzy razy w tygodniu. Sport na świeżym powietrzu doskonale dotlenienia, a pod wpływem promieni słonecznych powstaje witamina D podnosząca odporność. Podczas aktywności fizycznej organizm wytwarza także hormony stymulujące układ odpornościowy.
Pamiętaj o noszeniu odzieży zapewniającej komfort termiczny.

HARTUJ CIAŁO

Hartuj ciało

Sauna to nie tylko świetny relaks, ale i dobry trening dla naczyń krwionośnych i naszego mechanizmu termoregulacji. Osoby często korzystające z sauny rzadziej się przeziębiają.
Ze względów zdrowotnych nie wszyscy mogą jednak z niej korzystać. Przeciwskazaniem są np. choroby serca oraz przeziębienie, zwłaszcza jeśli zmagamy się z podwyższoną temperaturą. Sauna może w takim wypadku dodatkowo obciążać organizm, który będzie miał mniej sił do walki z chorobą.
Jeśli zatem masz jakiekolwiek problemy ze zdrowiem zanim udasz się do sauny, lepiej skonsultuj się z lekarzem.

SEN KRZEPI

Sen krzepi

Kiedy śpimy organizm odnawia się i odpoczywa. Sen wpływa na
wzmocnienie odporności, przyspiesza również proces gojenia się ran. Potrzebujesz co najmniej 7 godzin snu dziennie.
Masz trudności z zasypianiem? Zaciągnij szczelnie zasłony i pogaś wszystkie światła w sypialni. Tylko w całkowitej ciemności w szyszynce wydzielana jest melatonina, potocznie zwana hormonem snu, która usprawnia również działanie układu odpornościowego. Pomóc Ci może także filiżanka herbatki ziołowej np.: z korzenia kozłka lekarskiego (waleriany), szyszek chmielu, liści melisy i kwiatów lawendy lub preparat zawierający te surowce roślinne.

DBAJ O DOBRY NASTRÓJ

Dobry nastrój

Ciało i umysł to jedno. Optymizm i pozytywne podejście do życia są istotne dla dobrej odporności.
Jak sobie radzić z emocjami?
Jest na to wiele sposobów: od częstego śmiechu, spokojnego i głębokiego oddychania, aż po pomoc psychologa.
Stosowanie technik relaksacyjnych poprawia samopoczucie i tym samym wspiera cały organizm. Metoda Redukcji Stresu (MBSR – Mindfulness-Based Stress Reduction) oparta na uważności i stworzona przez prof. medycyny Jona Kabat-Zinna stosowana jest już w 250 placówkach medycznych na świecie np. w leczeniu depresji.
Innym sposobem jest śmiech, który wg prof. Lee Berk z University of California zapobiega katarowi i grypie, podnosi poziom immunoglobulin (przeciwciał walczących z drobnoustrojami) i zwiększa wydzielanie interferonu, który zwalcza infekcje. Pod wpływem śmiechu spada poziom kortyzolu- hormonu stresu, który obniża odporność. Śmiechu można się nauczyć np. na zajęciach z jogi śmiechu. Nasze ciało nie rozróżnia czy śmiech jest „sztuczny” czy spontaniczny, więc korzyści dla zdrowia są takie same.

CO OBNIŻA NASZĄ ODPORNOŚĆ?

• Niewłaściwa dieta- żywność wysoko przetworzona, diety
elŻywność tyou fast foodiminacyjne i „głodówki”.

• Używki: Alkohol wzmaga procesy zapalne i hamuje produkcję
leukocytów (komórek układu odpornosciowego), palenie papierosów niszczy witaminę C.

• Stres wpływa na wzrost poziomu kortyzolu i adrenaliny- hormonów obniżających odpowiedź immunologiczną. Napięcie psychiczne powoduje spadek liczby limfocytów T w organizmie, ważnych dla sprawnej odporności.Stres wpływa na odporność

• Hałas działa na odporność podobnie jak długotrwały stres.

• Brak snu i relaksu obciąża system immunologiczny.

• Siedzący tryb życia lub zbyt intensywne treningi- uprawianie sportu do granic wytrzymałości ciała.

• Zmienna pogoda – kapryśna aura, huśtawka temperatury
„ciepło- zimno”, zmiany ciśnienia. Pamiętaj: Bezpośrednią przyczyną infekcji są jednak wyłącznie patogeny, a nie zimno.Zmienna pogoda

 

Źródła dostępne w siedzibie Biofarm